Friday, May 17, 2013

Nak baca karya Hlovate pulak-lah

Satu penulis yang belum pernah aku baca karyanya, tapi aku sudah jadi peminatnya. Satu je dalam kepala,'siapalah punya kerja?'


Assalamualaikum,
Jadi sekarang, kalau nak jadi peminat novel tertentu, saya akan cari karya mereka di online, kalau gaya bahasa cambest dan okey, baru cadang nak beli. Penulis baru ni bukan boleh percaya sangat, penerbit pula, sebab nak cari untung, novel yang macam  telur gred C pun boleh 'release'. Takmo tertipu lagi. Tajuk dan sinopsis menarik, bila baca kecewa.
Sampai sanggup beratur panjang nak dapatkan autograf, heh (sengih). Bukan dapat apa pun kan? Tapi kalau JK Rowling orang beratur nak sign, kenapa penulis kita tak nak beri sokongan ye tak?
Antara kata-kata Hlovate: "... menulis bukan sebab aku nak cipta dunia fantasi. Hanya contengkan apa yang nak dikongsi dengan orang lain tentang apa yang diketahui. Aku tak banyak ilmu. Aku cuma tau kisah hidup ~ aku, famili aku, kengkawan aku dan orang keliling aku. Dunia ni 'classroom' yang paling besar dengan Allah sebagai 'Teacher the Almighty'. Aku banyak belajar dengan tu. Aku tak pandai tulis bahasa bunga-bunga untuk harukan hati orang. Aku 'just' tulis apa yang aku rasa dan nak orang rasa. Tapi macam kata kawan aku, 'everything needs commercial value and attraction force'; maka aku pun 'draw' je cerita tu ikut 'taste' orang yang nak baca, tapi dengan 'core' yang aku ada sebagai 'basic color', nak 'share' dan bercerita rasa dengan orang bukan senang." 
e-Karya Hlovate boleh ditemui di:     http://hlovate.blogdrive.com    http://hlovatehikayat.blogdrive.com    http://hlovatulis.blogdrive.com    http://hlovatalk.blogdrive.com
e-Karya yang telah siap:     GreaTroublemaker_i    GT_i'm a senior    GT_i[I'm outta teens]    Versus    Ked's Story    5 Tahun 5 Bulan    A Moment [Atuk] - cerpen    Schubert's Serenade 
e-Karya yang masih dalam pembikinan:     Rooftop Rant    Anthem    Creep~Street Symphony 
Buku, muzik, kata-kata, alam dan hujan adalah kegemaran Hlovate. Berasal dan menetap di Perak. Hlovate kini sedang menuntut di luar negara. Hlovate boleh dihubungi melalui e-mel hlovate@yahoo.com 
e-Karya yang telah siap:     GreaTroublemaker_i    GT_i'm a senior    GT_i[I'm outta teens]    Versus    Ked's Story    5 Tahun 5 Bulan    A Moment [Atuk] - cerpen    Schubert's Serenade 
e-Karya yang masih dalam pembikinan:     Rooftop Rant    Anthem    Creep~Street Symphony 
Buku, muzik, kata-kata, alam dan hujan adalah kegemaran Hlovate. Berasal dan menetap di Perak. Hlovate kini sedang menuntut di luar negara. Hlovate boleh dihubungi melalui e-mel hlovate@yahoo.com 
Credit to mawarberduri91 dari link http://forum.saffmuslim.com/viewtopic.php?f=69&t=367 share interview tak seberapa ni masa search nama "Hlovate" kat Google. Terima kasihlah ek...
the blog is for my story to come to life,not for my life to become a story.. :) 

Saya tak tahu nak cerita dari mana. Okey. Selepas minggu pesta buku hari tu, mak cik dan saya sibuk menghabiskan semua buku-buku novel yang dibeli. Well, ada yang bagus, ada ya 'kureng'. Siapalah saya nak meng'komen' lebih-lebih, saya bukan penulis yang novelnya diterbitkan. Mak cik? Macam biasalah, semua cerita dia layankan. Cuma kalau cerita yang agak pening tu dia akan rujuk pada saya. Motif sangatkan? Tangan atas bahu, mata juling ke langit. Jenis insan yang bernama 'soleh' akan let go cerita yang penulisannya tak matang dan terlalu bosan plotnya. Straight to the end of the train.


Strategi zaman ini, buat profiling dulu sebelum beli agar tak menyesal. Lebih-lebih lagi sekarang ini sudah ada jaringan internet yang hampir 24 jam. FB fanpage yang penuh tulisan berinspirasi. Kagum. Dulu internet tiada, susah sikit nak kenal, punyalah susah nak tangkap persepsi yang baik.Kalau sorang penulis tu terbaik, itu sajalah yang jadi tatapan hati .Mak cik pernah kata serik tak mahu lihat penulis sebabnya 'kalau jumpa nanti tak ada mood nak baca lagi'. Legend mak cik saya ni, sebab koleksi novel dia menimbun bukit (hiperbola), kalau tak hilang dek dipinjam sedara-mara. Pernyataan ini tidak apply pada saya. Sebab saya akan lebih bersemangat membaca bila kenal latar belakang seorang penulis itu, lebih-lebih lagi jika dia tulis karya yang bermutu. Tapi kalau karya dia memang tak seberapa, tapi masih gigih menulis saya hargai karya tersebut sebab bukan mudah hendak jadi penulis tau!



Hlovate.
Nama penulis yang prolifik di tanah air ini. Ceh. Perkataan prolifik pun saya tak faham sebenarnya. Lol. Agaknya =terkenal banget kut. Dulu saya pernah dikenalkan dengan karya beliau oleh kawan yang suka membaca (tapi dia dah tak ada) tapi saya menolak, sebabnya? 1. Nama samaran yang pelik, satu nama. 2. Tajuk karya yang pelik, Aa+Bb...tak ke karya dia ni nanti entah apa-apa, dalam hati. Tapi ada apa dengan nama kan? Don't judge a book by it's title. Hah! Dapat pengajaran baru lagi.

Gambar koleksi karya Hlovate
 The latest baru keluar dari oven April 2013. Terasa rugi pula tak menyinggah membeli karya ini masa pergi ke PBAKL 2013 hari itu, sebabnya karya ini baru release pada minggu tu.
 Contengan jalanan yang buat saya tertarik pada madah "benih baru nak bangkit disiram dengan air dan baja, hati baru bangkit kena disiram dengan apa?"
 Karya dulu-dulu
Karya edisi terhad. Dengar kata tak jual lagi dah...Benci betul, ada ke promosi camni? Habis tu saya yang lambat tahu ni nak buat camne.

Dalam profil di JemariSeni : http://www.jemariseni.com/penulis-usermenu-65/8-hlovate.html tertulis; thus I quote 
HANYA INGIN DIKENALI dengan nama Hlovate. 
Cerita pertama yang ditulisnya ialah GreaTroublemaker_i, ketika menuntut di tingkatan 3. Menulis baginya adalah satu cara untuk berkongsi dan meluahkan rasa. 
Katanya lagi: "Aku tak pandai melukis, jadi aku tak boleh 'draw n paint' perasaan aku Aku tak pandai menyanyi, aku tak boleh lagukan hati aku Aku tak ada 'art n skill', maka aku tak boleh nak 'shout out' buat 'graffiti' kat mana-mana dinding... dan sebenarnya aku tak pandai pun menulis... aku tau 'throw out n spill' je..." 
... less is more...   
Oh...orang Perak rupanya: Kenapa semua penulis yang bagus-bagus asal Perak aaa? Cikgu-cikgu best semua asal Kedah. Peniaga pasar malam semua banyak dari Kelantan/Siam. Sengih jap. Macam model cun-cun asal dari KL, penyanyi suara mendayu asal dari Pahang/ Sarawak. Sudah merapu.

Sebenarnya saya tak berminat sangat nak tahu latar belakang dia ni (peduli ape haku), asalkan karya mantop sudah. Frankly, selain membaca dari blogdrive atau cerpen pendek di facebook saya tak pernah baca satu pun karya komersial Hlovate. (Maaf Hlovate, tak dapat income ler kamu). Begitupun, saya sudah jadi peminat, sehinggalah ke hari ini saya jadi teringin nak kumpul semua karya dia. Tunggu on sale saja ni. Nak borong semua sekarang tak mampu. Baru lepas perabis duit bayar repair kereta asbab accident. Tahniahlah Soleh!Keputusan yang tepat. err..apakah? Mungkin sebentar lagi saya akan terus buat tempahan online di JemariSeni.com. Satu karya dulu. Lepas tu pergi pinjam di 'library' PJ.

Tabik spring kat Hlovate sebab dia berjaya mengekalkan identiti 'anonymous' itu sehingga ke hari ini. Kalu boleh, stay sampai bila-bila. Takut mak cik saya kecewa, err... walaupun dia pun tak pernah baca karya awak. Nantilah saya perkenalkan dekat mak cik.
Kenapa memilih nama Hlovate,apakah falsafah yang tersembunyi di sebalik nama tu?
Not much reason.Invented came up with that hybrid word for a piece that I was writing in 1998. and picked that as the pen-name for the blog back in 2005 because it's unisex and neutral enough.
Mengapa Hlovate tidak ingin dikenali? kenapa ...terpaksa bersembunyi ala-ala man in iron mask?
i)I value my privacy
ii) fed-up hidup dengan expectation manusia
Bagaimana Hlovate dapat membahagikan masa sebagai pelajar,dan kemudiannya menjadi penulis?
Kalau nak sara hidup,you've got no choice but to work it out. One way or another.
Apakah nasihat Hlovate di luar sana kepada yang ingin jadi penulis?Jangan jadi macam saya.
Mungkin tak suatu waktu nanti Hlovate akan keluar dari persembunyian, dan membuka topeng 'iron mask' itu?Dunno. How 'abou nehi never? 
Selain penerbit (Kak Nila + Kak Ajah),ayah dan ibu Hlovate tahu tak yang Hovate menulis...? Apa reaksi mereka?Parents baru tau in 2007,and they don't even know what my pen name is sampai hari ini.
inilah serba sedikit yang dapat ana share..Mengenai penulis itu sendiri. 
Dia teramat low profile. Dia pernah tulis:
jujur-sejujurnya,kalau baca material kat sini(blog),ignore je la me as the writer... :| my status,location,education,background history,abaikan aje.k,for all you know I might be in Guatemala doing phD in nuclear science,and am 35 years old.. :D .atau mungkin je seorang budak tepi jalan yang nomad,travel around the world,tak study,tader keje,and ader speciality dalam field buat air soya.. :p 

Ini baru penangan membaca melalui internet, kalau sudah baca nanti mesti akan teringat lebih lagi. Tapi, mana tahu kan, penulis Hlovate ini bukan cita rasa saya? Ada orang dalam blog tulis pasal Hlovate berdasarkan interview ini saya. Jujur, saya tak percaya. 35, Phd somewhere in Guatemala? Tapi kalau budak tepi jalan, nomad speciality air soya pun apa salahnya kan, itu akan buat saya lebih kagum.

Ps: Dalam minda tajuk macam ini pun ada ke? Kalau Hlovate baca post ini kan bagus. Terjawab semua persoalan di otak. Jom jadi kawan, jom?
Share:

6 comments:

  1. hai cik soleh..
    Awak pn minat Hlovate eh? Seriously H's penmanship is awesome. Belum jumpa ada lagi novelis yang boleh bagi that kind of impact with santai language yet full of ilmu. Btw, thanks for stop by my blog.

    ReplyDelete
  2. miz eliza. H's of coz terbaik! agree wif you. Tq for stopping by too!Nnt ada stok jual novel H terpakai boleh inform sy. Nak buat personal collection.

    ReplyDelete
  3. tak rugi membaca karya-karya hlovate dan tak rugi untuk manjadikannya sebagai personal collection.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ya? terima kasih atas saranan tu...dh start baca hampir 60%. Setakat ni pinjam dari library dulu *to my suprise,koleksi complete.[kecuali Anthem&Hlovatinta,tu kena beli...hmm.]

      -->cdg nak buat koleksi kalau Hlovate sign autograph dlm tu.-say- dearly soleh- with love hlovate-OR *something similar.<--[yg-nampak-agak-mustahil-disitu]

      Delete
  4. Anda seorang blogger yang prolifik! hahaha. Btw, dan2 je model cun2 dari KL.. dari pahang dan penang lagi ramai kot..telahan hamba yang menunggu lunch je ni. xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceh...fyi, 'prolifik' itu tak sesuai disini- tersalah letak...rasanya KA boleh dikatakan blogger prolifik. Hari-hari sampai 2-3 karya/post. Nah, itu baru prolifik! :)
      Amboi! Usha awekss model selalu ni ;) ...teringat hamba saat lunch. aduh, patutkah terharu disini. haha

      Delete

Thanks for reading.