Wednesday, April 30, 2014

Review: Bagaimana Anyss Naik ke Langit


Tajuk: Bagaimana Anyss Naik ke Langit?
Penulis: Faisal tehrani
Terbitan:
Harga: RM18

GR Review
Blurb belakang buku
5 bintang untuk tema yang membuka mata saya.
Ayat pertama: Beberapa hari sebelum dia bergelut setelah diasak dan disergah Ping, semuanya berbeza.
Ayat terakhir: Demikian caranya Anyss naik ke langit berkumpul bersama mereka.

Siapa Anyss?
- Anyss? Prof Anyss yang kontroversi itu? Ada beberapa buku prof diharamkan bukan?
- Saya tidak kontroversi. Yang kontroversi ialah isunya. Saya cuma tukang bawa.


Fav quote:
- ...cinta adalah sumber segala. malah sumber kekuatan sesuatu kehidupan. Kebencian, kebencian dan dendam hanya akan memanah cinta sehingga rata.

- Prof Anyss tahu dia sedang menentang kuasa kapitalis setan yang besar, yang agam dan meraksasa sekian lama. Dia tahu, dia mungkin akan terkorban di hujung; tetapi dia mahu melawan

- mengapa orang kita rasa menolong Palestina lebih bersyurga kalau Penan di halaman sendiri diperlakukan sebagai mangsa?


Ini cerita [Prof] Anyss sebelum dia mati dibunuh [imbas kembali]. Cerita 'bagaimana Anyss naik ke langit'. Wanita ini memperjuangkan nasib Ratu Sago (wanita Penan) yang diperkosa pembalak dan masyarakat Asli Sarawak yang dirampas hak mereka dan pembalakan hutan di Sarawak.
------

***Buku ini agak 'offensive' jika anda penyokong parti politik tertentu. Juga agak 'kejam' kerana beberapa babak perkosa oleh pembalak dinyatakan penulis [sebab watak Anyss ini pembela mangsa]. Tak sanggup rasanya membaca. Mujur 112 ms saja.

Habis membaca saya terfikir. 'Is this real issue' kemudian 'what did I do'; 'what can I do'. Kemudian saya cuma tutup buku.

 _____
   
Penutup ulasan:
Saya rasa ulasan diatas sebenarnya bukan ulasan. Sebab 
1. Saya rasa takut , takut-takut meluahkan apa yang terlintas pada hati kecil saya dan takut pada situasi yang nyata merobek nilai kemanusiaan terutamanya pada wanita. Chop! Ini bukan feminis tau.
2. Faisal Tehrani penulis yang saya gemari kerana keberaniannya menentang arus. Khuatir juga saya bias dalam memberi ulasan. Abaikan cerita kontroversi beliau. Saya tetap akan terus baca karyanya.
3. Politik?
4. Label?

Buku ini kalau dilihat pada sisi lain, (saya duduk dalam diri lain konon-kononnya) wajar diberi kurang bintang. Ceritanya terlalu ekstrem dari kaca mata Anyss dan kesinambungannya tergantung.[ Mungkin kerana kisah Orang Asli Penan itu sendiri 'senyap' atau 'disenyapkan' tiba-tiba.]

Tapi sebenarnya, kekaguman terhadap penulisan yang benar-benar realistik itu membuatkan ia jadi hebat. Pendapat anda mungkin berbeza.

~~dan terfikir tak ironinya buku ini terbit selepas Taib Mahmud bersara jadi ketua menteri? Ish.Ish.Ish. 

Tak perlu kata apa-apa. Ini buku paling kontroversi saya baca tahun ini. :))


Share:

2 comments:

  1. Saya belum sempat baca lagi novel ni. Tapi yang penting beli dulu. Tak rugi. Karya Faisal Tehrani memang mengujakan.

    P/S: Sudilah beli buku saya, Kumpulan Cerpen: Tetamu Istimewa terbitan ITBM. Ada diskaun yang diberikan. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, belum baca? kalau gitu selamat membaca cikgu :))

      ps: InsyaAllah akan dilakukan, kalau singgah lagi. ;)

      Delete

Thanks for reading.