Monday, June 16, 2014

Anekdot si pengemis dan seorang pemuda

Terbaca dialog seorang pemuda dan seorang pengemis;

Pemuda : Berhentilah daripada menjadi pengemis. Kau masih kuat dan sihat.
Pengemis : Kamu rasa kerja pengemis tidak memerlukan tenaga? Saya perlu sihat dan kuat untuk berjalan ke sana ke mari dalam apa juga cuaca.

Pemuda : Mengemis itu hina. Hilang maruah diri.
Pengemis : Siapa kata hina? Ini adalah kerja mulia. Banyak pahala;
i. Sebab saya menjadi pengemis, orang lain mendapat pahala.
ii. Pahala sabar bila orang mencaci saya.
iii. Pahala syukur, apabila orang memberi sedekah.
Hinakah itu? Saya juga berdoa untuk orang yang memberi sedekah kepada saya. Hinakah?

Terdiam pemuda. Rupa-rupanya pengemis itu bukan hanya miskin harta, tetapi MISKIN JIWA. Alasan untuk malas sentiasa ada.

-renung-renungkan dan selamat beramal-
:)

Ini aku dapat dari orang GR. Terselit dalam review dari novel Lelaki Sedingin Dia. (buku ini aku tak review kat sini) dan aku sangat suka kisah ini.
Share:

2 comments:

Thanks for reading.